USP یا پیشنهاد فروش منحصر بفرد چیست؟

اصل مطلب:
USP مخفف Unique Selling Proposition به معنای نقطه فروش منحصر بفرد است. این مفهوم درواقع علت و دلیل تمایز شما از رقبایتان است. اگر بتوانید یک مزیت از خودتان معرفی کنید که دلیل محکمی برای مشتری باشد تا دیگر رقبایتان را رها کرده و از شما خرید کند، در واقع آن مزیت، USP شماست. استفاده درست از USP می‌تواند موجب افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر شود.
فهرست مطالب

Unique Selling Proposition یا نقطه فروش منحصر بفرد (UPS) چیست؟ 

چگونه می توان از مفهوم USP برای افزایش فروش سایت استفاده کرد؟

این سوالی است که در این پست قرار است کامل‌ترین پاسخ ممکن را به آن بدهیم.

تا انتها همراه باشید…

USP یا Unique Selling Proposition چیست؟

USP (یا معادل فارسی آن: نقطه فروش منحصر بفرد!) یک بیانیه بازاریابی است و بیانگر علت و دلیل تمایز شما از رقبایتان است.

مثلا USP چه می تواند باشد؟ وعده بهترین بودن، وعده ارزان ترین بودن، وعده داشتن بهترین کیفیت و … . چیزی که رقبای شما ندارند و شما دارید.

یک USP خوب باید بتواند مزیت واضحی را به مشتریان معرفی کند و در عین حال به حدی قانع کننده باشد که مشتری بیخیال رقبا شود. پس طبیعی است که طراحی USP چقدر موضوع با اهمیتی است!

usp چیست | پیشنهاد فروش منحصر بفرد

اگر بخواهم مثال بزنم، وقتی اسنپ اکسپرس به شما وعده می دهد که «غذایتان را زیر 30 دقیقه تحویل بگیرید»، درواقع یک USP را مطرح می‌کند. در واقع این جمله بیانگر یک تفاوت و مزیت برای منِ مشتری است و به اندازه کافی هم قانع کننده است چرا که می‌دانم تقریبا هیچ گزینه دیگری برای تحویل گرفتن سریع غذا در دسترس ندارم!

اگر بخواهم بیشتر مفهوم USP یا نقطه فروش منحصر بفرد را باز کنم، باید تصویر زیر را به شما نشان دهم:

usp یا نقطه فروش منحصر بفرد

همانطور که در این تصویر مشاهده می کنید، USP نقطه تلاقی چیزی است که مشتریان می خواهند و کاری است که بیزینس ما به بهترین نحو انجام می دهد.

بنابراین لازمه هر کسب و کاری این است که:

  • USP خود را به درستی تشخیص دهد.
  • به بهترین شکل ممکن USP را پرزنت کند.

رعایت کردن این دو نکته در افزایش نرخ تبدیل به شما کمک خواهد کرد و همچنین فروش شما را افزایش خواهد داد.

فکر میکنم تا به اینجا به خوبی با مفهوم Unique Selling Proposition یا پیشهاد فروش منحصر بفرد آشنا شده‌اید و اکنون زمان این است که چند تکنیک عملی به شما آموزش دهم.

5 روش و تکنیک استفاده از USP در بازاریابی

خیلی سریع، قصد دارم چند تکنیک به شما معرفی کنم که به کمک آن، اثربخشی USPهای خود را به بالاترین حد ممکن برسانید:

  1. هیچوقت تنها یک مزیت یا تنها یک USP معرفی نکنید. حداقل 2 مورد معرفی کنید. داشتن تنها 1 عدد از یک چیز، خیلی جذاب نیست.
  2. USPهای خود را در قالب بدست آوردن یک مزیت معرفی نکنید، بلکه در قالب از دست دادن یک ویژگی خوب معرفی کنید. در نورومارکتینگ، می دانیم که «از دست دادن» بیشتر از «بدست آوردن» انگیزه های درونی کاربر را برانگیخته می کند.
  3. با توجه به ذات گروهی بودن انسان ها، افراد دوست دارند که جزئی از یک گروه یا جامعه باشند. بنابراین یکی از USPهای شما می تواند پذیرفته شدن فرد در جامعه شما باشد.
  4. در برخی بیزینس ها و برخی شرایط، شاید بتوانید از مخاطب بخواهید که خودش USP شما را تشخیص بدهد و آن را به زبان بیاورد. با توجه به تحقیقات نورومارکتینگ، افراد وقتی خودشان به ایده‌ای برسند، آن را بیشتر قبول دارند و بیشتر در آن راستا اقدام می کنند.
  5. هیچ‌وقت بر روی بزرگترین تمایز خود تمرکز نکنید، بلکه روی بزرگترین تفاوت‌تان انرژی بگذارید. مغز اولیه انسان‌ها نسبت به تفاوت و تغییر حساس است و بصورت ناخودآگاه به تغییر شرایط توجه زیادی می کند. بنابراین با بیان کردن USP خود در قالب تفاوت، توجه کاربر را بیشتر جلب می کنید.

منبع (Source): CXL People & Psychology Course

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید
نیما حسن زاده

نیما حسن زاده

نیما حسن زاده هستم، از سال 97 به صورت تخصصی در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارم. در حال حاضر به صورت تخصصی روی شاخه CRO و بهینه‌سازی فروش متمرکز هستم. این‌جا سعی می‌کنم دانش و تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست مطالب
0
دوست داریم نظرتو بدونیم، پس برامون بنویس...x