تست A/B چیست؟ آموزش A/B Testing

اصل مطلب:
فهرست مطالب

تست A/B (به انگلیسی A/B Testing) چیست؟ انجام این آزمون چه کمکی به فروش اینترنتی ما می‌کند؟

در این مقاله به این سوال پاسخ کاملی خواهم داد. همچنین در انتها، ابزاری را جهت انجام تست A/B معرفی خواهم کرد.

پس تا انتها با من همراه باشید..

A/B تست چیست؟

A/B تست همان‌طور که از نامش پیداست، یعنی تست کردن و آزمون کردن A و B، یعنی مقایسه کردن عملکرد دو نسخه از یک چیز.

بگذارید بهتر توضیح بدهم.

زمانی که شما می‌خواهید تاثیر یک اتفاق را بسنجید، باید آزمونی طراحی کنید و دیتایی را اندازه بگیرید تا بتوانید متوجه تغییرات بشوید.

فرضا ما می‌خواهیم تاثیر وجود ویدئو معرفی محصول را در یک لندینگ پیج بسنجیم، ببینیم آیا قرار دادن ویدئو باعث فروش بیش‌تر می‌شود یا نه؟

در این حالت، می‌توانیم دو نسخه از لندینگ پیج طراحی کنیم. نسخه اول (A) بدون ویدئو معرفی و نسخه دوم (B) با ویدئو معرفی.

الان تنها کاری که باید انجام داد، این است که این دو لندینگ پیج را در شرایط یکسانی قرار دهیم و میزان فروش هرکدام را اندازه گیری کنیم.

قطعا من نمی‌توانم بهتر از تصویر زیر، این فرآیند را توضیح دهم:

فرآیند تست A/B

مطابق تصویر بالا، کافیست مخاطبان لندینگ پیج را به دو دسته مساوی تقسیم کنیم و به هر دسته (50% مخاطبان) یک لندینگ پیج را نمایش دهیم.

اکنون که شرایط هر دو لندینگ پیج یکسان است و تنها تغییر میان آن دو، یک ویدئو معرفی است، به راحتی می‌توان با محاسبه میزان فروش، متوجه شد که اضافه کردن ویدئو به صفحه تاثیر مثبتی داشته است یا نه.

به این فرآیند A/B Testing گفته می‌شود. فرآیندی که به ما کمک می‌کند بتوانیم تاثیر تغییرات مختلف را اندازه گیری کنیم.

اما این تست چه ارتباطی به CRO و بحث بهینه سازی نرخ تبدیل دارد؟ اگرچه واضح است ولی در بخش بعدی بیش‌تر توضیح می‌دهم.

ارتباط تست A/B با نرخ تبدیل

از آن‌جایی که اکثر مقالات وبسایت من، در حیطه آموزش بهینه سازی نرخ تبدیل است، بنابراین شاید برایتان سوال شده باشد که مفهوم A/B تست چه ارتباطی به نرخ تبدیل دارد؟

این را به عنوان یک قانون نانوشته از من قبول کنید:

هرجا صحبت از بهینه‌سازی باشد، قطعا سر و کارتان با تغییرات، تست‌ها و متریک‌ها می‌افتد.

وقتی ما درباره بهینه‌سازی نرخ تبدیل صحبت می‌کنیم، قاعدتا به دنبال بهتر کردن تبدیل موردنظر خودمان هستیم. مثلا اگر تبدیل مدنظر ما، «عضویت در خبرنامه» باشد، دنبال این هستیم که میزان عضویت را افزایش دهیم.

طبیعتا «بهتر کردن» یعنی امتحان کردن ایده‌های مختلف. یعنی تست کردن این‌که چه چیزی بهتر کار می‌کند و چه چیزی بدتر!

پس واضح است که این‌جا نیاز به یک ابزار داریم که بتواند تست کردن را برای ما راحت‌تر کند. این ابزار، تست A/B است.

ما به کمک این نوع آزمون، می‌توانیم تاثیر هر تغییری که در وبسایت اعمال کردیم را مشخص کنیم.

اگر از این تست استفاده نکنیم، طبیعتا دیتای تعیین کننده‌ای هم نداریم. پس به عبارتی بهینه‌سازی انجام ندادیم و صرفا علاقه و احساس قلبی خودمان را در این فرآیند دخیل کردیم. که مشخصا این کار اشتباه محض است!

اگر ایبوک «وبسایت فروشنده» را تهیه کرده باشید، در آن‌جا بسیار روی این موضوع تاکید کرده‌ام که هیچ تغییری نباید بدون دلیل و مدرک موثق در وبسایت اعمال شود و این مدرک موثق، همان دیتاهایی هستند که از A/B Testing بدست می‌آیند.

آزمون A/B چگونه به فروش کمک می‌کند؟

هدف هر وبسایتی، فروش و کسب درآمد است. در نتیجه مهم‌ترین کاری که به عنوان یک وبمستر باید انجام دهید، تمرکز روی بهبود و افزایش فروش سایت است.

بگذارید یک بار دیگر ایبوک خودم را تبلیغ کنم، چرا که بسیار به محتوای آن ایمان دارم! در ایبوک وبسایت فروشنده، من حدود 95 صفحه مطلب آماده کرده‌ام که مجموعه‌ای از نکات و تکنیک‌های افزایش فروش وبسایت در آن آورده شده است. اما یک نکته مهم را در جای جای کتاب تاکید کرده ام:

لزوم انجام تست a/b در فرآیند بهینه سازی نرخ تبدیل

تست، تست، تست!

امتحان کردن و بررسی نتایج، اصلی‌ترین مرحله اعمال هر تغییری است. حتی نکات ارزشمند و فوق تخصصی که در ایبوک گفته‌ام، اگر تست نشوند، هیچ ارزشی ندارند.

بنابراین یادتان نرود که برای افزایش فروش وبسایت خود، حتما باید هر تغییر و یا ایده‌ای که در ذهن دارید را تست کنید و در صورت گرفتن نتیجه مثبت، آن تغییر را نهایی کنید.

فکر می‌کنم نقش پررنگ تست A/B در افزایش فروش را برایتان کاملا روشن کردم. پس زمان آن است که یک ابزار فوق العاده جهت انجام این تست به شما معرفی کنم..

معرفی ابزار VWO

متاسفانه با توجه به شرایط تحریم، قیمت دلار و دیگر مشکلاتی که ما دیجیتال مارکترهای ایرانی با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم، پیدا کردن یک ابزار مناسب کار بسیار دشواریست.

تا چند ماه گذشته، ابزار خوبی مثل Google Optimize به‌صورت رایگان در دسترس بود که متاسفانه دیگر فعال نیست!

گوگل در پستی به دلیل این اتفاق اشاره کرده است. حتی ابزار جایگزینی به اسم Optimizely را نیز معرفی کرده و توصیه کرده که کاربران از این ابزار استفاده کنند.

ابزار انجام آزمون a/b تست
طبق گفته خود گوگل، قرار است که در آپدیت‌های بعدی Google Analytics 4، قابلیت‌هایی برای انجام آزمون و تست A/B درنظر گرفته شود.

متاسفانه ابزار Optimizely سرویس رایگان ندارد و در نتیجه برای وبسایت‌های کوچک و یا متوسط، صرفه مالی ندارد.

من، بهترین ابزاری که در این زمینه پیدا کردم را با شما به اشتراک می‌گذارم و آن ابزار VWO است.

این ابزار نسخه رایگان و محدودی دارد که جوابگوی نیاز وبسایت‌های سایز کوچک می‌باشد. همچنین استفاده از آن بسیار راحت است و با قراردادن یک تکه کد، به وبسایت شما متصل می‌شود.

از طرف دیگر این وبسایت درون خود یک ادیتور دارد که به کمک آن، می‌توانید تقریبا بدون دانش کدنویسی، دو نسخه از صفحات خود بسازید و این ابزار به صورت خودکار، آن را میان کاربران تقسیم می‌کند و نتیجه آزمون A/B Testing را به شما گزارش می‌دهد.

در ادامه آموزش ویدئویی تکمیلی در رابطه با نحوه کار این ابزار منتشر خواهم کرد.

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید
نیما حسن زاده

نیما حسن زاده

نیما حسن زاده هستم، از سال 97 به صورت تخصصی در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارم. در حال حاضر به صورت تخصصی روی شاخه CRO و بهینه‌سازی فروش متمرکز هستم. این‌جا سعی می‌کنم دانش و تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست مطالب
0
دوست داریم نظرتو بدونیم، پس برامون بنویس...x