صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟

اصل مطلب:
فهرست مطالب

مفهوم صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) از دسته مفهوم های ساده اما مهم حوزه دیجیتال هستش.

صفحه ای که یوزر برای اولین بار واردش میشه یا اصطلاحا روش فرود میاد، بهش میگن صفحه فرود یا Landing Page.

این از معنیش. حالا بریم تو ادامه این پست، موارد بیشتری رو با هم بررسی کنیم.

تعریف دقیق‌تر صفحه فرود (Landing Page)

صفحه فرود یا لندینگ پیج، یک صفحه ساده از وبسایت شماست که به هدف خاصی ایجاد شده. این هدف میتونه جذب کاربر یا تبدیل کاربر باشه.

درسته که طبق این تعریف تقریبا تمامی صفحات سایت ما یجور صفحه فرود به حساب میان، ولی خودمونیم، همه صفحات سایت ما قابلیت جذب یا تبدیل کاربر رو ندارن.

برای اینکه بتونیم به این هدف برسیم، لازمه که یکسری المان رو داخل صفحه فرود داشته باشیم.

ازونجایی که در اکثر مواقع، هدف از داشتن لندینگ پیج، تبدیل کردن کاربر یا در واقع همون Conversionه، (مقاله «نرخ تبدیل چیست؟» رو به دقت بخونین) برای اینکه بتونیم یوزر رو تبدیل یا Convert کنیم، نیاز داریم که یک سری اجزا رو داخل لندینگ پیج خودمون داشته باشیم.

این اجزا چی میتونن باشن؟ بخش بعدی رو بخون.

اجزای یک صفحه فرود

معمولا مهمترین جز از یک لندینگ پیج، دکمه «دعوت به اقدام» یا Call to Action که به اختصار از این به بعد بهش میگیم CTA، هست. این دکمه تقریبا تو تمام لندینگ پیج ها باید باشه و هدف ما باید این باشه که در نهایت یوزر روی این دکمه کلیک کنه.

جز مهم بعدی که تو بیشتر صفحات فرود دیده میشه، فرم هستش. اگه بخوایم یوزر رو تبدیل کنیم و بعدا ازش استفاده های بیزینسی کنیم، نیاز داریم که اطلاعاتش رو داشته باشیم. اطلاعاتی مثل شماره موبایل، ایمیل و … که معمولا اینا به کمک فرم جمع آوری میشه.

جدای از این، صفحه فرود معمولا باید حجم مناسب و منطقی از محتوا داخل خودش داشته باشه. محتوایی که کاملا شفاف و واضح به یوزر هدف رو منتقل کنه. در واقع اگر شما یوزر و مخاطب اون صفحه باشی، باید بفهمی که این صفحه کاربردش چیه؟ ازت چی میخواد؟ در نهایت چی قراره بهت بده؟

این ها در واقع اجزای کلی یک صفحه فرود یا لندینگ پیج هستن.

حالا نظرتونه چند نمونه صفحه فرود با هم ببینیم؟

چند نمونه صفحه فرود

بریم با هم چند نمونه صفحه فرود ببینیم:

نمونه صفحه فرود

در نگاه اول به این لندینگ پیج، میشه متوجه شد که هدف صفحه یا به عبارتی Conversion مدنظر این صفحه، «عضویت» هستش. یک دکمه CTA خیلی شاخص وسط صفحه داره با مقداری توضیحات که به شما میگه چرا باید تو این سایت عضو بشین.

نمونه لندینگ پیج

این لندینگ پیج هم متعلق به سایت خودم و صفحه آموزش بهینه سازی نرخ تبدیل هستش. همونطور که میبینین، من چندخطی توضیح دادم، یک ویدئو گذاشتم و در نهایت از کاربر درخواست کردم ایمیلشون رو وارد کنن و روی لینک کلیک کنن. مشخصه که هدف من یا Conversion مدنظرم، «دریافت ایمیل» هستش.

نمونه Landing page

و در نهایت، لندینگ پیج آخر متعلق به سایت اسنپ هستش. اینجا با توضیحی کوتاه، کاربر رو قانع می کنه که شماره تماسش رو وارد کنه تا لینک دانلود اپلیکیشن رو براش ارسال کنه. پس Conversion مدنظر، «دریافت شماره موبایل» هستش.

کنار این فیلد، یک دکمه ورود به وب اپلیکیشن هم گذاشته که میشه CTA این صفحه و در واقع شاید بشه به عنوان Conversion دوم هم ازش یاد کرد.

فک میکنم تا الان با بررسی این 3 نمونه لندینگ پیج، به خوبی متوجه چیستی صفحه فرود و اجزای اون شده باشین.

کاربرد لندینگ پیج

و اما رسیدیم به کاربرد لندینگ پیج یا صفحه فرود. کاربرد کلی صفحه فرود رو که گفتم؛ جذب و تبدیل کاربر. اما کاربردهای جزئی چی؟

چند مورد زیر، مواردی هستن که من به ذهنم میرسه، قطعا شاید موارد دیگه ای هم باشه! پس به این پست بسنده نکنین و باز سرچ کنین:

1) فروش مستقیم

فروش یکی از اون اهدافی هستش که معمولا براش لندینگ پیج میزنن. احتمالا زیاد دیدین که برای فروش دوره های آموزشی، برای فروش پکیج ها، لندینگ پیج میزنن.

فروش از طریق یک لندینگ پیج، معمولا نیاز به یک سری پیش نیازها و آماده سازی های ذهنی برای یوزر داره.

یعنی خیلی سخت میشه که همینطوری یوزر رو از روز اول جذب کنی و وارد لندینگ پیجت کنی و انتظار داشته باشی محصول 5 میلیونی تو رو بخره!

اما برای محصولات با قیمت ارزون تر، شاید بشه یک لندینگ پیج به تنهایی زد و جواب هم گرفت.

2) جذب لید (Lead Generation)

بیشترین استفاده ای که از لندینگ پیج یا صفحات فرود میشه داشت، جذب لید یا Lead Generation هستش.

لید یعنی کاربری که نسبت به محصول یا خدمات شما از خودش علاقه نشون داده. این علاقه معمولا با دادن شماره موبایل یا آدرس ایمیل ثابت میشه.

اکثر لندینگ پیج ها رو که نگاه کنین، می بینین داخلش یک فرم برای ثبت نام یا دریافت ایمیل هست.

نمونه هایی که بالاتر از صفحه فرود زدم هم همین قضیه رو نشون میده.

3) ترکیبی

تقریبا بجز دو مورد اول که خیلی شاخص بود، مورد سوم خیلی کلی تره. باقی لندینگ پیج ها رو شما میتونی تو این دسته جا بدی. مثل چی؟

لندینگ پیج هایی که برای معرفی یک محصول صنعتی یا دانلود یک کاتالوگ ایجاد شده، هدفش اینه که شما بیشتر با محصولش آشنا بشی و در نهایت یک تماس و قرار و جلسه کاری ست بشه.

یا مثلا یک ایمیل و شماره تلفن از مخاطب بگیری و بعد به کمک تیم پشتیبانی تلفنی، تماس بگیری و محصولی رو به صورت تلفنی به فروش برسونی.

در نهایت اگر خیلی کلی بخوایم به این قضیه نگاه کنیم، ما یا به قصد لید جنریشن صفحه فرود میسازیم، یا به قصد فروش + ترکیب این دوتا!

ختــم کــلام

ختم کلام اینکه از واژه لندینگ پیج (Landing Page) نترسین فک کنین وااای چه مفهوم عجیب غریبیه، نه!

صفحه فرود میتونه هر کدوم از صفحات وبسایت شما باشه که پشتش یک هدف مشخص و یک اکشن مشخص خوابیده باشه.

حالا این اکشن میتونه خرید، دریافت لید و یا هر چیز دیگه ای باشه.

الان که این مفهوم رو فهمیدی، بهتره بری ادامه پست های سریالی «آموزش بهینه سازی نرخ تبدیل» رو بخونی…

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید
نیما حسن زاده

نیما حسن زاده

نیما حسن زاده هستم، از سال 97 به صورت تخصصی در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارم. در حال حاضر به صورت تخصصی روی شاخه CRO و بهینه‌سازی فروش متمرکز هستم. این‌جا سعی می‌کنم دانش و تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست مطالب
0
دوست داریم نظرتو بدونیم، پس برامون بنویس...x