تعرفه سئو : چقدر باید برای سئو هزینه کنیم؟

اصل مطلب:
فهرست مطالب

اگر عبارت‌هایی مثل «قیمت سئو» و یا «تعرفه سئو» را جستجو کرده باشید، احتمالا یک وبسایت دارید و برای سئو کردن آن، به دنبال حدود قیمت و هزینه هستید.

احتمالا اکثر همکاران من، قیمت خیلی شفافی به شما اعلام نکنند، اما من در این پست،‌ قصد دارم به طور کامل به ریز هزینه‌های سئو و تعرفه کلی آن اشاره کنم تا دقیق متوجه جزئیات پروژه‌های سئو بشوید.

پس اگر قصد برون‌سپاری و انجام پروژه سئو سایت خود را دارید، حتما این پست را تا انتها مطالعه کنید!

تعرفه سئو بسیار متغیر است!

صحبتم را با این جمله شروع می‌کنم که: «تعرفه و قیمت انجام پروژه سئو،‌ بازه بسیار گسترده‌ای دارد و می‌تواند تا حد زیادی متغیر باشد!»

چرا با این جمله شروع کردم؟ چون همین ابتدا درک کنید که سئو مثل هر شغل دیگری نیازمند یکسری مهارت و تخصص است. حالا به‌عنوان کارفرما، دو مدل می‌توانید برای سئو هزینه کنید:

  • یک نیرو انسانی سئو با تعرفه و هزینه معمولی استخدام کنید که مهارت متوسطی دارد. این شخص ارزش افزوده‌ای که نهایتا برای بیزینس شما ایجاد می‌کند هم احتمالا در حد همان هزینه‌ای هست که برای سئو پرداخته‌اید.
  • یک متخصص یا مشاور سئو را (که طبیعتا باید تخصص بسیار بالایی هم داشته باشد) با هزینه بالاتر از میانگین تعرفه سئو، در کنار مجموعه خود داشته باشید. شاید هزینه‌ای که در ابتدا پرداخت می‌کنید زیاد باشد،‌ اما ارزش افزوده‌ای که چنین شخص(مجموعه‌ای) می‌تواند به بیزینس شما اضافه کند، قطعا به میزان چندین برابر هزینه پرداختی است!

کارفرمای عزیز، ولی در هر صورت حق انتخاب با شماست!

اگر صرفا قصد دارید سئو را به صورت کم و بیش دنبال کنید و هدف خیلی بزرگی ندارید، به نظر من گزینه اول قطعا منطقی‌تر است!

اما اگر دید بیزینسی خوبی نسبت به سرمایه‌گذاری در بحث سئو دارید، فکر می‌کنم قطعا گزینه دوم انتخاب شماست..

عوامل تاثیرگذار بر قیمت و تعرفه پروژه سئو

در قسمت قبلی تنها به یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت و تعرفه خدمات سئو، یعنی میزان تخصص پرداختم، چرا که مهم‌ترین عامل است. اما در این بخش می‌خواهم به سایر عوامل نیز اشاره کنم:

۱) میزان تخصص

مهم‌ترین عامل! در بخش قبلی مفصل این مورد را بررسی کردم.

۲)‌ اعتبار و برند

اگر می‌خواهید با یک فرد یا مجموعه برند در زمینه سئو همکاری کنید،‌ باید هزینه بالای آن را هم بپردازید!

این موضوع فقط مربوط به سئو نیست، هر محصول یا خدماتی که برند خوبی داشته باشد، هزینه بالاتری از شما طلب می‌کند. اما در نهایت انتخاب با شماست که آیا برند خوب و هزینه بالا را انتخاب می‌کنید یا برند متوسط و هزینه متوسط.

من اگر روزی در جایگاه کارفرما باشم،‌ موضوع برند و اعتبار را اولویت اول خودم قرار نمی‌دهم، ولی نسبت به آن بی‌توجه هم نیستم!

شاید بتوان از روی اعتبار و آوازه‌ای که یک فرد یا مجموعه دارد، به صورت حدودی متوجه کیفیت کار آنها شد اما گاهی اوقات استثنا هم وجود دارد. بنابراین اولویت اول شما، باید درک و شناختی که خودتان از آن فرد/مجموعه داشته‌اید، باشد.

به برند و تیپ و ظاهر خیلی شیک و وبسایت ترتمیز کفایت نکنید. در رابطه با  خدماتی که می‌خواهید دریافت کنید، تحقیق کنید!

نکتـه: فراموش نکنید که قبل از ارزیابی‌کردن هزینه‌ای که به شما اعلام شده است، حتما با خود فکر کنید که مجموعه شما در ازای n تومان هزینه، چه مقدار سود دریافت می‌کند؟ گاهی اوقات آن‌قدر ظرفیت و پتانسیل وبسایت شما بالاست که متخصص سئو نیز این موضوع را درک می‌کند و قیمت زیادی را بابت خدمات اجرایی سئو به شما اعلام می‌کند. من اگر به‌جای شما باشم، ترجیح می‌دهم معامله برد-برد را انتخاب کنم و مشکلی با پرداخت هزینه زیاد بابت خدمات ندارم، چون می‌دانم که ارزش و سود تولید شده از این فرآیند، ‌بسیار بیشتر است.
البته همیشه حواستان باشد که از بابت تخصص آن فرد یا مجموعه مطمئن باشید!

۳)‌ مدل قرارداد

حداقل به تعداد انگشتان دستم، مدل قرارداد سئو از همکارانم دیده‌ام!

هر شخصی مدل قراردادی مخصوص خود را دارد. بنابراین زمانی که می‌خواهید هزینه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید،‌ مدل قرارداد را هم مدنظر قرار دهید.

من شخصا ترجیح می‌دهم بیشتر مشاوره سئو بدهم تا انجام کار اجرایی. شخص دیگری شاید ترجیح بدهد فقط پروژه انجام دهد. یا مثلا شخص دیگری فقط خدمات خود را به سئو تکنیکال محدود می‌کند و فرد دیگری فقط به تبلیغات و سئو آف‌پیج.

مدل‌ها متفاوت است و هر مدل، هزینه مخصوص به خود را دارد.

۴)‌ تعهدات قرارداد

من شخصا با تضمین دادن در سئو مخالفم. به‌نظرم در بهترین حالت بتوانیم نهایت تلاش‌مان را بکنیم! اما همان‌طور که گفتم،‌ افراد متفاوتند و مدل قراردادها نیز متفاوت‌تر.

یکسری افراد مثل من تضمینی بابت نتیجه به شما نمی‌دهند و برعکس عده‌ای تضمین هم می‌دهند. همین موضوع می‌تواند در قیمت اعلام شده به شما موثر باشد.

شاید اگر من بابت یک پروژه سئو از شما ماهیانه ۲۵ میلیون تومان دریافت کنم، فرد دیگری ۳۰ میلیون تومان درخواست کند، اما تضمین نتیجه بدهد! این تفاوت ماست و طبیعتا هر تفاوتی منجر به تفاوت در هزینه هم می‌شود.

۵) مدت زمان قرارداد

مدت زمانی که برای همکاری با فرد یا مجموعه متخصص سئو در نظر دارید، روی هزینه تاثیرگذار است.

موضوع فقط این نیست که بگویید ۱۰ ماه هزینه کمتری نسبت به ۲۰ ماه فعالیت سئو دارد، نه! قضیه می‌تواند پیچیده‌تر بشود. بگذارید با یک مثال توضیح بدهم.

به عنوان مثال من خودم همیشه دو مورد پلن قیمتی به کارفرما اعلام می‌کنم:

  • ۲۰ میلیون‌تومان ماهانه / به مدت ۸ ماه  = ۱۶۰ میلیون‌تومان
  • ۱۵ میلیون‌تومان ماهانه / به مدت ۱۲  =  ۱۸۰ میلیون‌تومان

در این سناریو به نفع کارفرماست که پلن ۲ را از من دریافت کند. شاید بپرسید پلن ۲ که ۲۰ میلیون تومان گران‌تر است؟ سود کارفرما کجاست؟

اشتباه شما همین‌جاست. اولا درست است ۲۰ میلیون تومان بیشتر پرداخت می‌کند اما در پلن ۱ شما با همین قیمت نهایتا می‌توانستید ۹ ماه خدمات دریافت کنید و الان ۳ ماه جلو هستید!

دوما شما الان یک‌جا پول را پرداخت نمی‌کنید، الان هزینه شما به جای ماهیانه ۲۰ میلیون تومان، ۱۵ میلیون تومان است. شما تازه از ماه ۱۰ و ۱۱ قرار است مبلغ اضافی‌تری پرداخت کنید که آن هم با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم…

پس حواستان به این مدل تریک‌ها در جلسات مذاکره سئو باشد!

چقدر باید برای سئو بودجه درنظر بگیریم؟

این سوال را باید از چندین متخصص و مجموعه بپرسید و سپس میانگین بگیرید. من معمولا یک مقدار در این قضایا سخت‌گیر و رک هستم 🙂

من خیلی صادقانه می‌گویم که اگر می‌خواهید ماهانه زیر ۱۵ میلیون‌‌تومان هزینه کنید،‌ فعلا سمت سئو نروید!

شاید بگویید حسن زاده! چقدر قیمت بالا! یک مقدار رحم کن! متاسفانه من ترجیح می‌دهم شما را با یک حقیقت تلخ روبرو کنم تا یک دروغ شیرین.

حقیقت این است که فضای اینترنت روز به روز در حال اشباع شدن است و رقابت در لیگ حرفه‌ای، نیازمند صرف مینیوم هزینه‌ بیشتری است. اگر می‌خواهید صرفا یک مقدار بودجه را خرج کنید و یک بازدهی نسبی هم بگیرید،‌ اوکی، صحبتی ندارم. اما اگر به دنبال معجزه از طریق سئو و صعود به لیگ برتر بیزینس‌های اینترنتی هستید، لطفا دست‌پُر تشریف بیاورید 🙂

* البته تمام مواردی که گفتم،‌ استثنا هم ممکن است داشته باشد!

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید
نیما حسن زاده

نیما حسن زاده

نیما حسن زاده هستم، از سال 97 به صورت تخصصی در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارم. در حال حاضر به صورت تخصصی روی شاخه CRO و بهینه‌سازی فروش متمرکز هستم. این‌جا سعی می‌کنم دانش و تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سینا

سلام
اون ماهی 20 میلیون که مثال زدید،دستمزد خالص شماست یا هزینه هایی مثل بک لینک و تولید محتوا رو هم شامل میشه؟

فهرست مطالب
2
0
دوست داریم نظرتو بدونیم، پس برامون بنویس...x