سئو با Chat-GPT : رستاخیز انسان ها، بیگ بنگ روبات ها!

اصل مطلب:
فهرست مطالب

اگرچه از زمان وایرال شدن داستان Chat-GPT تا الان، کم اهمیت ترین قضیه ارتباط سئو با Chat-GPT هست، اما قطعا لازم بود که راجبش چند کلمه ای بنویسم!

درست چند دقیقه قبل از نوشتن این پست، تونستم برای اولین بار با این ابزار کار کنم و حقیقتا باید بگم که شگفت زده شدم.

اما از داستان های مربوط به آخر الزمان و اینکه این روبات و امثالهم میتونن زندگی انسان ها رو در معرض خطر قرار بدن که بگذریم، میرسیم به بخش بیزینسی داستان.

با وجود Chat-GPT، داستان سئو چی میشه؟ چه بلایی سر این تخصص میاد؟

اگر نظر شخصی من برات جذابیت داره، این پست رو بخون.

Chat-GPT چیست؟

Chat-GPT یک نوع چت بات هوش مصنوعی هست که توسط شرکت OpenAI توسعه داده شده. جالبه بدونین که یکی از سرمایه گذارهای این شرکت، آقای ایلان ماسک هستن و خب همین قضیه نشون میده که داستان تا کجاها میتونه پیشروی کنه 🙂

اینطور که سرچ کردم، ایلان ماسک سال 2016، مبلغ 10 میلیون دلار روی این شرکت سرمایه گذاری کرده.

خب حالا این ابزار Chat-GPT چیکار میکنه؟ این ابزار همونطور که گفتم یک نوع چت بات هستش که میتونی باهاش صحبت کنی، سوالاتو بپرسی و باهاش ارتباط بگیری.

این ابزار از بین دیتاهایی که داره و با توجه به بخش هوش مصنوعی اش، میتونه مثل یک انسان باهات ارتباط برقرار کنه!

اما واقعا همینقدر که صحبتش میشه خفنه؟ جلوتر میگم.

چطوری ازش استفاده کنیم؟ آخر همین مقاله نوشتم.

واقعا همینقدر که میگن، خفنه؟

من حدود 10 دقیقه با این ابزار کار کردم و حقیقتا باید بگم که شگفت زده شدم تا حدی.

اول اینکه فارسی رو میفهمه و این خودش نکته مثبتیه، اگرچه قطعا نسبت به زبان انگلیسی ضعیف تره.

دوم اینکه کلمات رو به خوبی درک میکنه، یعنی وقتی دارم باهاش بصورت محاوره ای صحبت میکنم، تو فهم صحبت من دچار مشکل نمیشه.

همچنین جواب هایی که به سوالات میده، تقریبا میشه گفت دقیقه و از زوایای مختلفی به قضیه نگاه میکنه.

اما با این وجود، نمیشه گفت مشکلی نداره!

اولین مشکل اینه که دیتاش تا سال 2021 هست. یعنی به عنوان مثال وقتی ازش درباره اعتراضات سال 1401 ایران پرسیدم، چنین جوابی بهم داد:

نکته دیگه اینه که موقع جمله بندی، اکثرا جمله های طولانی بهت تحویل میده و خیلی اعتقادی به فعل و فاعل نداره.

طبیعی هم هست. من الان ازش انتظار ندارم که مثل یک انسان واقعی باهام صحبت کنه. قطعا مشکلاتی داره. ولی نکته اینجاست که هممون میدونیم قراره به زودی پیشرفت کنه و یه حال اساسی بهمون بده 🙂

خب، اگه پیشرفت کرد، داستان سئو چی میشه؟

سئو و Chat-GPT

بنظر من اولین بخشی از سئو که توسط Chat-GPT قراره دچار مشکل بشه، بخش تولید محتواست.

با وجود این روبات، تقریبا ما نیازی به تولیدکننده محتوا نداریم، چون هر محتوایی از هر حوزه ای که بخوایم، برامون تولید میکنه. هم سرعت کار بالاست و هم دقت و جزئیات به خوبی رعایت میشه.

البته اینم بگم که الگوریتم های گوگل هم تغییر میکنه. گوگل همیشه تو بحث محتوا، دنباله روی این ایده بوده که محتوای روبات گونه ننویسید! اما الان یک روبات ایجاد شده که بهتر از آدم ها قراره تولید محتوا کنه. پسسس … !

دومین بخشی از سئو که قراره مختل بشه، تغییر رفتار کاربر هست. یعنی ما به طور غیرمستقیم از Chat-GPT ضربه می خوریم. چرا؟

چون یوزر دیگه قرار نیست توی گوگل جستجوی خودش رو انجام بده. وارد چت با این دوست روباتمون میشه و سوالش رو ازش میپرسه. پس باید انتظار داشته باشیم که حجم زیادی از جستجوهای کاربرها، کم بشه!

خلاصه که اوضاع خیلی خیطه…

اما راه نجات چیه؟

راه نجات؟

اولین راهکاری که میتونم برای تولیدمحتوا کنندگان عزیز پیشنهاد بدم، اینه که بیخیال تولید محتوا بشن! شوخی کردم 🙂

اگر می خواین شغل‌تون رو زنده نگه دارین (کمااینکه بالاخره دیر یا زود واقعا باید بذارینش کنار!!) بنظر من تمرکزتون رو بذارین روی نوشتن و تولید محتوا با لحن مخصوص خودتون.

برای یوزر محتوا مهم هست، اما نه به اون اندازه که از خوندن محتوای یک فرد اکسپرت و حرفه ای چشم پوشی کنن. یعنی هرچقدر که Chat-GPT پیشرفت کنه، باز هم نمیتونه جای کسی مثل محمدرضا شعبانعلی رو بگیره!

چون مردم دنبال قلم این آدمن. دنبال تجربه هاشن. دنبال گفتار شخص شعبانعلی هستن. چیزایی که حداقل فعلا از دست Chat-GPT برنمیاد.

پس باید تخصصی تولید محتوا رو پیش ببرین و قلم خاص خودتونو داشته باشین.

توصیه بعدیم اینه که برای بیزینس خودتون رسانه بسازین. رسانه شما غیرقابل جایگزینی هستش و فقط و فقط متعلق به خودتونه. نه Chat-GPT و نه هیچ ابزار دیگه ای، نمیتونه رسانه و Media رو از چنگ شما دربیاره.

پس رسانه بسازین. شاید بشه گفت دوران موتور جستجو تقریبا داره سر میاد…

پیش بینی از آینده

مهمترین پیش بینی که میتونم داشته باشم، اینه که نحوه رفتار کاربر قراره تغییر کنه.

شاید دیگه قرار نیست ما چیزی به اسم گوگل داشته باشیم. چون مکانیسم کار گوگل به این شکل هست که نیازت رو بهش اعلام میکنی و اون بهت گزینه میده. انتخاب این گزینه ها با خودته. اما مکانیسم Chat-GPT متفاوته.

شما نیاز و پرسش رو مطرح میکنی و اون در جواب فقط بهت یک گزینه میده! به شما نمیگه این همه سایت درباره سوال شما محتوا نوشتن، میگه جواب کیورد شما این هست. والسلام.

از لحاظ رفتارشناسی انسان ها هم بنظرم این اتفاق، خیلی احتمالش زیاده! چون شما هرجا نگاه کنی، آدم ها دنبال انتخاب های محدودترن. ما دنبال اینیم که سریع یک نفر لقمه آماده بذاره دهنمون. دیگه سخته بخوایم بگردیم، فکر کنیم و انتخاب کنیم. میخوایم همه چیز ساده و آماده برامون مهیا بشه و این کاری هست که Chat-GPT داره انجام میده.

حالا یه چیزی هم یه جایی خوندم که از صحتش خیلی مطمئن نیستم ولی مثل اینکه گوگل هم سریعا داره چت بات خودش رو توسعه میده و اسمش هم هست Sparrow !

این قضیه اگه درست باشه، یکم پیش بینی من محتمل تر میشه. به هر حال خدای موتور جستجو داره وارد این صنعت میشه و شاید بشه گفت آینده دنیا رو اینجا دیده…

در هر صورت، اوضاع خیلی خیطه!

در نهایت، نحوه فعالسازی Chat-GPT

در نهایت به درخواست اکثر دوستان، میخوام بگم که چطوری این ابزار رو فعال کنین.

این ابزار که از این لینک میتونین واردش بشین : chat.openai.com، برای فعالسازی اولیه از شما ایمیل و پسورد و شماره موبایل میخواد!

درسته ایران رو توی لیست شماره هاش داره، منتهی ساپورت نمیکنه و میگه تو منطقه شما قابل استفاده نیست. اینم که چیز جدیدی برای ما نیست و بهش عادت کردیم 🙂

پس برای فعالسازی نیاز به شماره مجازی از یک کشور دیگه داریم. من برای این کار به پیشنهاد یکی از دوستان، از سایت نامبرلند شماره خریدم. به این شکل که وارد سایتش میشین و روی گزینه OpenAI مثل عکس زیر کلیک می کنین :

حالا یک کشور رو به دلخواه انتخاب می کنین و هزینه اش رو که واریز کردین، شماره رو بهتون میده.

حالا اون شماره رو توی سایت Chat-GPT وارد می کنین. الان میخاد برای شما یک کد فعالسازی ارسال کنه. اون کد توی نامبرلند براتون میاد. کپی اش کنین و توی سایت Chat-GPT پیست کنین.

والسلام! به خوشی استفاده کنین.


شدیدا خوشحال میشم اگه نظرات و تجربه هاتون رو با من شیر کنین.

گپ و گفتی داشته باشیم…

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید
نیما حسن زاده

نیما حسن زاده

نیما حسن زاده هستم، از سال 97 به صورت تخصصی در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارم. در حال حاضر به صورت تخصصی روی شاخه CRO و بهینه‌سازی فروش متمرکز هستم. این‌جا سعی می‌کنم دانش و تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست مطالب
0
دوست داریم نظرتو بدونیم، پس برامون بنویس...x