سرچ کنسول یا گوگل آنالیتیکس؟

اصل مطلب:
فهرست مطالب

گوگل سرچ کنسول یا گوگل آنالیتیکس؟ مسئله این است…

به عنوان یک متخصص سئو، همیشه تعصب عجیبی روی سرچ کنسول داشتم و از آنالیتیکس متنفر بودم!

اما الان که در حال یادگیری آنالیتیکس هستم، باید بگویم که سخت در اشتباه بوده ام.

برای همین در این پست میخواهم به بیان معایب، مزایا و تفاوت های گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول بپردازم.

پس بزن بریم 🙂

این پست همواره آپدیت می شود. [آخرین آپدیت: 31 خرداد ۱۴۰۱]

گوگل سرچ کنسول (Search Console) چیست؟

سرچ کنسول گوگل مهمترین ابزار دست متخصصین سئو می باشد. این ابزار متولد سال 2015 است.

این ابزار در ابتدا با نام گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) شناخته می شد و در سال 2018 به گوگل سرچ کنسول (Search Console) تغییر نام داد. البته که تغییراتی در فیچرها و امکانات آن ایجاد شد ولی به طور کلی همان چیزی است که از قبل بوده است.

سرچ کنسول گوگل

بخواهیم بیشتر با این ابزار آشنا شویم، این ابزار به یک هدف طراحی و ساخته شده است و آن کمک کردن به متخصصین سئو و وبمسترهاست.

گوگل به کمک این ابزار اطلاعات و دیتای ارزشمندی را در اختیار وبمسترها قرار می دهد که به کمک آن بتوانند از وضعیت وبسایت خود اطلاع پیدا کنند و سئو سایت خود را بهبود بدهند.

مثلا بدانند که؛

  • از لحاظ سئو تکنیکال چه مشکلاتی دارند.
  • چه کلمات و صفحاتی از سایت آنها رتبه های بهتری دارد.
  • چه تعداد بک لینک و از چه وبسایت هایی دریافت کرده اند.
  • بودجه کراول سایت آنها چقدر است.
  • و …

به تجربه و با اطمینان می توانم بگویم که هر دیتایی در این ابزار پیدا می شود، فقط و فقط به قصد و نیت سئو بوده و بس!

اما گوگل آنالیتیکس چه؟ این ابزار چه کاربردی دارد؟ بگذارید ببینیم…

گوگل آنالیتیکس (Analytics) چیست؟

گوگل آنالیتیکس یا به فارسی سخت، آنالیزگر گوگل، در سال 2005 در یک خانواده مذهبی و تهی‌دست چشم به جهان گشوده است.

این ابزار خدای تحلیل و آنالیز دیتا می باشد! من اگر بخواهم یک لقب به این ابزار بدهم، آن را الهه دیتا (God Of Data) معرفی می کنم.

گوگل آنالیتیکس

نکته اینجاست که دیتاهای این ابزار محدود به سئو یا یک حوزه خاص نیست. گوگل آنالیتیکس در تمام جنبه های یک بیزینس آنلاین می تواند به کمک ما بیاید.

اگر بلد باشیم با آنالیتیکس کار کنیم و اطلاعات موجود در آن را به درستی تحلیل کنیم، می توانیم هزینه های بیزینس را کاهش داده و در نهایت اثربخشی فعالیت های آنلاین خود را افزایش بدهیم.

با توجه به جمله خطِ قبل، می توان گفت گوگل آنالیتیکس، ابزار شماره یک پرفورمنس مارکتینگ است.

تفاوت سرچ کنسول با گوگل آنالیتیکس : کدام بهتر است؟

چند روز قبل از نوشتن این بلاگ‌پست، یک رشته استوری در پیج اینستاگرامم منتشر کردم و درباره تفاوت سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس صحبت کردم.

آنجا گفتم که قبل از مقایسه این دو ابزار، باید بدانید هدف از ساخت آنها چه بوده است! در غیراینصورت، مقایسه ارزشمندی نخواهد بود.

گوگل آنالیتیکس به قصد تحلیل وبسایت ساخته شده اما سرچ کنسول اختصاصا به قصد تحلیل سئو سایت.

همینجا می توان متوجه شد که نمی توان گفت کدام ابزار بهتر است کدام یک بدتر. هر دو استفاده جداگانه ای دارند و با قاطعیت 100% می توان گفت در نوع خود، بهترین هستند.

اگرچه گوگل آنالیتیکس جامعیت دیتای بیشتری دارد اما مثلا نمی توان از آنالیتیکس برای تحلیل سئو استفاده کرد. چرا که در برخی از بخش ها، دیتای سرچ کنسول بسیار کامل تر است.

یا به هیچ عنوان نمی توان گفت که دیتای سرچ کنسول، برای تحلیل رفتار کاربران کافی است! اشتباه محض!

هردو این ابزار مکمل یکدیگرند و اگر می خواهید بیزینس آنلاین خود را به بهترین شیوه آنالیز کنید و هر روز بهینه تر از قبل باشید، ناچارا باید از هردو این ابزار استفاده کنید.

بنابراین تفاوت گوگل آنالیتیکس با سرچ کنسول در نوع کاربرد آنهاست و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.

چگونه کار کردن با این ابزارها را یاد بگیریم؟

قبل از اینکه به سراغ منبع آموزشی برای یادگرفتن این دو ابزار بروید، برای خودتان مشخص کنید که هدف شما و نیاز شما چیست؟

اگر قصد شما فعالیت در زمینه سئو می باشد، فکر میکنم برای ابتدای کار تنها یادگیری سرچ کنسول کافی باشد. اما اگر قصد شما آنالیز همه جانبه وبسایت و تحلیل رفتار کاربرانتان می باشد، قطعا تسلط بر گوگل آنالیتیکس باید جز لیست شما باشد.

اما از کجا یاد بگیریم؟

اولین پیشنهاد من شرکت در یک دوره آموزشی نسبتا جامع است. منظور من از دوره جامع، دوره ای است که کلیت ابزار را با یکسری سرفصل های مرتب و منظم به شما آموزش دهد. در واقع شما را به یک اقیانوس با عمق کم تبدیل کند.

فکر نمیکنم هیچ دوره ای بتواند شما را در این ابزارها، به یک متخصص 100% تبدیل کند! امکان ندارد. هدف من این است که بتوانید به کمک یک منبع آموزشی، حداقل در 50% مباحث حرفه ای شوید. باقی راه به عهده خودتان است.

50% مابقی با سروکله زدن با ابزار، سرچ کردن و جستجو کردن و تمرین و تجربه مداوم محقق می شود.

اوکی. کدام منبع آموزشی؟ کدام دوره؟

من شخصا سرچ کنسول را به صورت خودآموز و با سرچ و تجربه یادگرفتم و بنابراین نمی توانم منبعی به شما معرفی کنم که تایید شده خودم باشد. (مگر تا زمانی که صبر کنید من دوره سرچ کنسول خودم را ضبط کنم:))

اما درباره گوگل آنالیتیکس، می توانم با اطمینان بگویم که بهترین دوره فارسی زبان، دوره های آنالیتیپس است که افشین زندی عزیز تدریس آن را انجام داده است. من تا الان در دوره آنالتیکیس نسخه یونیورسال شرکت کرده ام و بشدت از آموزش راضی بوده ام.

توصیه می کنم اگر درباره یادگیری این ابزار جدی هستید، به وبسایت آنالیتیپس سری بزنید و دوره مدنظر خود را تهیه کنید و کاملا مصمم و جدی آموزش ببینید.

ختم کلام

ختم کلام اینکه تنها تفاوت گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، در هدف و کاربرد آنها می باشد، یکی به قصد سئو و یکی به قصد تحلیل رفتار کاربران ساخته شده است.

هیچکدام بر دیگری برتری ندارند و مقایسه آنها مثل مقایسه میان قرمه‌سبزی و نوشابه است. یکی در میان غذاها بهترین است و دیگری در میان نوشیدنی ها! (البته که آب بخورید، ضرر هم ندارد!)

در نهایت، اگر می خواهید این دو ابزار را یاد بگیرید و بر آنها مسلط شوید، مشخص کنید که هدف شما از یادگیری چیست و واقعا چه نیازی احساس می کنید؟ سپس بر این اساس، ابزار مدنظر خود را انتخاب کرده و آموزش ببینید.

یه‌مشت سوال

آیا گوگل آنالیتیکس بهتر از سرچ کنسول می باشد؟

هیچکدام از این دو ابزار، بهتر از دیگری نیستند! چرا که کاربرد کاملا متفاوتی دارند و به جرات می توان گفت این دو ابزار بهترین در نوع خود هستند. یکی برای تحلیل و بهینه سازی سئو و دیگری برای تحلیل و بهینه سازی رفتار کاربران. این مقاله را بخوانید، توضیحات بیشتری در این باره داده ام…

آیا لازم است هر دو را یاد بگیرم؟

خیر! هیچ الزامی وجود ندارد. ابتدا نیاز و هدف خود را مشخص کنید و سپس بر مبنای آن، ابزار مدنظر را انتخاب کرده و شروع به آموزش دیدن کنید. این دو ابزار هر کدام ریزه‌کاری های مخصوص به خود را دارند و یادگیری آنها به این سادگی نیست. بنابراین لازم است که برای تسلط بر هرکدام، زمان و فرصت کافی بگذارید.


در نهایت، اگر هر سوال، نظر، تجربه و یا ابهامی دارید، همین الان کامنت کنید!
در اسرع وقت، شخصا به دیدگاه شما پاسخ خواهم داد. جدای از اینکه کامنت شما به‌شدت به من انرژی مثبت تزریق می کند 🙂

0 0 رای
به این مقاله امتیاز دهید
نیما حسن زاده

نیما حسن زاده

نیما حسن زاده هستم، از سال 97 به صورت تخصصی در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارم. در حال حاضر به صورت تخصصی روی شاخه CRO و بهینه‌سازی فروش متمرکز هستم. این‌جا سعی می‌کنم دانش و تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست مطالب
0
دوست داریم نظرتو بدونیم، پس برامون بنویس...x